Door: Alex Timmermans
We waren gewaarschuwd. Onze generatie heeft zondag 7 juli 1974 nog heel vers in het geheugen: Neeskens maakt in de tweede minuut 1-0 maar Nederland verliest met 1-2 door ene G Müller. En … in het voorprogramma van onze wedstrijd kwamen de A-tjes ook voor met 1-0 … maar verloren toch. Het bekende verhaal over Duitsers die – ook al kom je op voorsprong – pas echt verloren hebben als ze gedoucht en wel in de bus zitten, hadden we dus goed ingeprent.
Alle voortekenen stonden op rood toen nieuweling Fred liet zien dat zijn knie weer helemaal in orde is en de bal na een mooie slalom voorgaf waardoor ook wij heel vroeg in de wedstrijd met 1-0 vóór kwamen…
Maar eerst: Peter K. had last van een blessure maar bood aan deze wedstrijd onze big data analist te zijn. Na afloop kregen we per persoon inzicht in hoevaak we aan de bal waren geweest; hoeveel procent correcte passes we gaven per kwart, zelfs gecorrigeerd naar speelminuten. Erg confronterend. 16 Procent van onze passes kwam niet aan ondanks de door coach Jaap geïntroduceerde verplichte balbezit momenten.
Enfin, nu de wedstrijd…..eigenlijk liepen we vrij soepel uit naar 5-0. Vijf verschillende doelpuntenmakers. De Duitsers probeerden van alles maar onze verdediging en keepers stonden als een huis.
Coach Jaap was tevreden over de progressie. We zijn er nog niet helemaal maar het was een forse stap vooruit. Op naar het WK.





















































