Door: Annet Slieker.


Donderdag 28 mei was de jaarlijkse zeildag op Nieuwkoop. Het gezelschap van 29 mensen werd, volgens schema van Hanneke, verdeeld over acht 16 kwadraat (BM) boten; die door de mensen van Tijsterman, opgetuigd en al klaar waren gelegd. Na een ontvangst met koffie en appeltaart begonnen we aan een rondje bootgewenning. 

De lunch was zeer goed verzorgd, daarna begon de wedstrijd op een, vanwege de weinige wind, aangepaste baan, zeer leuk om te zien en meemaken hoe geïmproviseerd werd. Wij hadden zelf een bagger-start als 1-na-laatste, maar door wat slimme manoeuvres, goede navigatie en goede vaar-digheden konden wij nog 5 boten inhalen. Ook omdat diverse boten naar de verkeerde boeien voeren.

Jos verzorgde de start en begeleiding op het water. Hij wees ons af en toe de juiste weg, voer soms ook een iets andere richting op, maar was de boei op het water. Uiteindelijk toeterde Jos ons allemaal 1-voor-1 binnen. Vanwege de tijd en de aflatende wind werd er geen vossenjacht meer gevaren. Hopelijk volgend jaar wel weer. 


De winnaars die met de mooie Scheepskist van J.W. van Waning naar huis gingen waren Peter Riemslag, Maarten de Groot en Hanneke Mulder. Boot 2 was die van ons, Harold van de Merwe, Margriet Tromp en ondergetekende. De boten 3 t/m 7 finishten kort na elkaar daarachter en de 8e boot van Floris van de Berg van Saporoae, Fred Mente, Joy Misa en Els Kruithof kreeg de rode (wissel-) lantaarn. De dag werd afgesloten met een heerlijk saté buffet.

Dank aan Hanneke en Jos voor het mooie weer bij deze goede organisatie, genoeg te drinken, lekker eten, prettig gezelschap en een leuke wedstrijd.


Ik zeg: tot volgend jaar.. lijkt me gezellig! 🌞⛵️🤗


Groetjes,

Annet Slieker


©2026 NHC60+